zondag 5 juni 2016

1 juni 2016 Over schommelen en fietsen

   Voor zijn verjaardag heeft Sam vorige maand een fiets met zijwieltjes gekregen, van Spiderman. Vorige week moesten de zijwieltjes er ineens af van hem, maar zelf fietsen was toch moeilijker dan hij dacht. Papa was speciaal hier langsgekomen met de sleutels om ze er voor hem af te halen. Hij was nog geen tien minuten weg en Sam wilde ze er eigenlijk weer terug op. Ik legde uit dat dat niet kon, maar dat we gewoon moesten gaan oefenen. Maar Sam had geen zin meer. We probeerden het nog een paar keer die week, maar Sam gaf het steeds na een paar minuten op, eigenlijk wilde hij het liefst zijn wieltjes terug.
    Vanmorgen besloot hij toch maar het weer eens te proberen. Ik hield hem vast bij het zadel, bij zijn rug, moest bijsturen en Sam viel steeds om of fietste de bosjes in. Uiteindelijk gaf hij het op en wilde hij het echt niet meer proberen dus liep ik met zijn fiets aan de hand verder naar school. 
   Vanmiddag toen ik de kinderen ging ophalen stond ik nog even te kletsen met een moeder. Daniël was al bij me geweest, had zijn tas voor mijn voeten geworpen en rende het plein op om te spelen, maar Sam had ik nog niet gezien. Op een gegeven moment keek ik nog eens goed, zat Sam op de schommel, maar in plaats van stil te hangen en te roepen: "Máhám je moet me duwen!" zoals gewoonlijk, was hij volop aan het schommelen! Helemaal zelf! Wat fijn, wat een mijlpaal! Sam kan schommelen, zomaar ineens.
   Daniël mocht bij een vriendje gaan spelen, en mee naar judo. Hij kon daardoor zijn fiets niet zelf meenemen. Dus nadat ik Sam had geknuffeld en hem had laten weten hoe trots ik op hem was dat hij kan schommelen, zei ik: "Sam, pak jij jouw fiets bij de hand, dan neem ik die van Daniël en dan lopen we samen naar huis." En daar liepen we, ik zei nog maar eens: "Sam wat knap dat jij helemaal zelf kan schommelen!" En alsof hij het licht zag: "Mam, als ik  kan schommelen, kan ik ook fietsen!" Zwiept hij zo zijn been over het zadel, stept een paar keer en fietst weg! Ongelooflijk! Wat ben ik megatrots! Mooi wat zelfvertrouwen kan doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten