dinsdag 29 januari 2013

Dag 209 Basisschool

   Ja, ja, het is nog wat vroeg voor de basisschool, maar toch, Daniël is bijna twee en een half en het lijkt me handig om ons in elk geval vast een beetje te oriënteren. Gisteren realiseerde ik me dat nog eens extra toen ik taxichauffeurtje speelde voor de buurmeisjes. Zij zitten op de vrije school. Die is niet in onze wijk, dus ze moeten altijd twintig minuten fietsen naar school. Omdat het gisteren zo glad was, besloot ik ze een lift aan te bieden.
   Toen ik ze ging ophalen in de middag, kreeg ik een rondleiding van buuf door de school. Wat een geweldige sfeer hangt er op die school! Mij spreekt het vrije school onderwijs aan omdat het een combinatie is van hoofd-hart-handen, maar er zitten de nodige haken en ogen aan. (Verder weg, kinderen uit heel de stad en omgeving, om maar een paar grote te noemen.) Dus of het dat ook echt moet worden weet ik nog niet. Het is natuurlijk veel praktischer om een school in de wijk te kiezen.
   In elk geval genoot ik er gisteren erg van om eens rond te kijken in de kleuterklassen met allerlei knusse hoekjes en een binnen-zandbak-tafel en mini-wctjes. Het was ook leuk om te zien waar de meiden zitten en om kennis te maken met hun leerkrachten. Bijzonder was het verhaal van de buurvrouw over de overgang van kinderen van de kleuterklassen naar de eerste klas. Ze lopen dan heel symbolisch van het kleutergedeelte door een lange gang naar de grote school waar ze worden opgevangen in de podiumzaal door alle schoolgenootjes, die ze dan welkom heten. Ik schoot stiekem vol, zag mezelf weer door de poort kabouters als reus naar de grote school lopen... zucht...
   Papa en ik moeten binnenkort maar eens sfeer gaan proeven op een paar scholen. Ik ben heel erg benieuwd wat daar uit zal komen. Ik mag in elk geval vrijdag nog eens terug naar de school van de buurmeiden, want ik ben uitgenodigd om hun podiumpresentatie bij te wonen. Daar kijk ik nu alvast naar uit! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten