zaterdag 21 juli 2012

Dag 17 Broederliefde (2)

Regelmatig wordt mij gevraagd hoe Daniël het vindt, een klein broertje erbij. Vandaag realiseerde ik me weer dat ik blij mag zijn dat Daniël zo goed op Sam reageert. En net zoals mijn liefde voor Sam elke dag groeit -die voor Daniël overigens ook nog steeds- lijkt dit bij Daniël en Sam onderling ook het geval te zijn.
Natuurlijk zit Daniël vaak juist om aandacht verlegen als ik met Sam bezig ben. Vooral als Sam de borst krijgt. Dit uit hij dan door om mij heen te gaan draaien en dicht tegen mij aan te komen zitten, of op mijn schoot te willen -terwijl hij vlak daarvoor nog zelf aan het spelen was-. Soms is dit een beetje storend voor de borstvoeding, maar eigenlijk is het een lieve manier van Daniël om te laten merken dat hij er ook nog is. Meestal trek ik Daniël dan gezellig tegen me aan en probeer ik een boekje voor te lezen tijdens het voeden.
Daniël geeft Sam elke dag een heleboel lieve kusjes. Op zijn voorhoofd, op zijn neus, op zijn wangen en zijn mond. Ook gaat hij steeds even bij Sam kijken als die in de box ligt. Hij houdt dan vaak het handje van Sam vast, of aait hem over zijn buik of voetjes. Het liefst zou Daniël bij Sam in de box kruipen, maar dat mag niet van ons. Als Sam moet huilen reageert Daniël meteen: 'Baby juilen!' zegt hij dan. Hij wil Sam graag meteen gaan troosten. Sinds een paar weken weet Daniël ook hoe onze baby heet: 'Ham' of 'Gam'. (Daniël heeft moeite met de 's' aan het begin van een woord.)
Andersom is de liefde er ook. Sam is steeds op Daniël gericht als die in de buurt is. Hij volgt Daniël met zijn ogen en lacht voortdurend naar hem. Ook als Daniël niet met Sam bezig is, zie ik Sam vaak lachend of met nieuwsgierige ogen naar Daniël kijken.
En net, toen we voor het slapengaan nog even met ons hele gezinnetje op het grote papa&mama bed lagen, smolt ik compleet. Daniël en Sam lagen neusje, neusje naar elkaar te kijken en te lachen. Daniël kon niet stoppen met kusjes uitdelen aan zijn baby broertje en Sam blééf maar lachen naar zijn grote broer. -Zo mooi!-

1 opmerking: