zaterdag 22 september 2012

Dag 80 Sam rolt en Daniël regelt het allemaal wel

   Vandaag rolde Sam weer van zijn rug naar zijn buik! Joehoe! Hij moest ook wel, want ik kreeg vandaag een filmpje van een goede vriendin en haar zoon is zes weken jonger en rolt al zo makkelijk -het is haast alsof hij het al jaren doet- dan kan mijn Sam natuurlijk niet achterblijven. Gelukkig mocht ik er vandaag bij aanwezig zijn en kon ik hem dus uitgebreid prijzen en bewonderen om zijn ontzettend knappe daad.

   Vanmiddag waren we bij opa. Op de salontafel staan daar twee doosjes. Het ene doosje gaat altijd meteen open zodra we binnen zijn. Daarin zitten namelijk tumtummetjes en dat weet Daniël uiteraard precies! In het andere doosje zitten kleurpotloodjes, meestal gaat dat op een gegeven moment ook open.
   Daniël weet inmiddels dat hij alleen op papier mag tekenen. Dus vandaag pakte hij een potloodje uit het doosje en zei tegen mij: 'Pier pakken.' Het is natuurlijk fijn dat hij niet zomaar begint met tekenen, dus ik pak braaf meteen een vel papier voor hem. Intussen sleept meneertje een kinderstoeltje van het bijbehorende tafeltje naar de salontafel en gaat zitten. Ik leg het papier voor hem neer en hij begint te tekenen. Tot mijn verbazing tekent hij dit keer geen horizontale strepen en krassen, maar rondjes, spiralen eigenlijk. (Bij mijn weten betekent dit dat een kind zich begint te realiseren dat het een individu is, het luidt de ik-fase in. Dat zou dus wel eens kunnen kloppen.)
   Zijn neefje C. (5 jaar) is ook bij opa. C. pakt ook een papier. Daniël zegt: 'C. kom hier,' en wijst naar het plekje naast hem. C. legt het papier daarneer en Daniël gaat ook een kinderstoeltje voor C. pakken. 'C. zitten,' zegt hij. C. wil eigenlijk niet zo volgzaam zijn en wil in eerste instantie niet gaan zitten, maar uiteindelijk besluit hij toch maar op het speciaal voor hem gehaalde stoeltje te gaan zitten. De hond van C. is ook meegekomen en zit met zijn snuit boven de stoel van Daniël. Daniël wuift hem weg: 'Is mijn stoel!' vertelt hij verontwaardigd tegen de hond.
   Erg grappig om te zien hoe Daniël voor zijn neefje en voor zichzelf zorgt.

1 opmerking:

  1. Voor we het weten kruipen ze dadelijk achter elkaar door de kamer.....

    BeantwoordenVerwijderen