donderdag 27 september 2012

Dag 85 Stoppen met borstvoeding?

   Ik geef inmiddels al ruim twee jaar non-stop borstvoeding. Daniël drinkt tot nu toe nog 's-ochtends bij mij, niet meer elke dag, maar wel regelmatig. Soms vraag ik me wel eens af hoe lang ik daar nog mee door moet gaan. Vanmorgen gaf papa aan dat hij eigenlijk vindt dat Daniël een beetje te groot wordt voor borstvoeding. In mijn omgeving wordt er ook af en toe de spot mee gedreven. Vandaag vroeg een collega of Daniël op zijn zestiende straks de overstap van borst naar bierfles gaat maken.
   Daniël vraagt er inmiddels ook niet meer dagelijks om, maar wil toch zeker een paar keer per week nog bij me drinken en geeft dat dan ook duidelijk aan. Hoe bepaal ik nou of het een goed moment is om te stoppen? Moet ik hem gewoon gaan weigeren als hij er expliciet om vraagt? Ook als hij dan heel hard gaat huilen? En als ik het niet afkap, wanneer zou hij dan uit zichzelf niet meer willen?

   Dan Sam, die drinkt nog volop bij mij. Ik ga het bij hem geen twee jaar volhouden -denk ik- maar dat dacht ik bij Daniël ook. Zes maanden wil ik zeker volmaken. Het voelt alleen zo oneerlijk als ik Sam maar zes maanden voed, als je dat vergelijkt met Daniël. Toch is zes maanden borstvoeding natuurlijk hartstikke mooi. En dan vraag ik me af, gaat het me echt veel extra energie opleveren als ik stop? Zou Sam de nachten gaan doorslapen op flesvoeding? Dan is het misschien wel de moeite waard.
   Een vriendin met drie kleine kinderen zei me van de week dat zij bij de oudste twee heeft ervaren dat er veel verandert -ook hormonaal- als je stopt met de borstvoeding. Zij werd weer meer zichzelf. Zou ik dan al twee jaar niet mezelf zijn? In welk opzicht zou ik me anders gaan voelen? Zou het dan uiteindelijk zelfs een opluchting kunnen zijn? Eén voordeel is er in elk geval zeker als ik ga stoppen, dan ben ik eindelijk van het kolven af! Dat zal nooit een hobby worden.
   Ik ben er nog niet uit, zoals ik er bij Daniël tot nu toe steeds niet uit was, en dus maar doorging. Wie weet stapt Sam dan uiteindelijk over vijftien jaar over van borst op bierfles, of zal ik toch over een maandje eens gaan afbouwen? Wie zal het zeggen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten